Jaký je rozdíl mezi startem z bloku a z vody?

31.07.2006 -
Vědce z Counsilmanova Centra pro vědecký výzkum v plavání zajímalo, jaký je rozdíl, tedy o kolik jsme pomalejší, pokud místo z bloku startujeme pouze z okraje bazénu nebo dokonce až z vody. Výsledky by mohly zajímat hlavně veterány startující z vody, plavce, kteří na menších závodech plavou na dlouhých tratích dva na dráze a startují z okraje bazénu, i všechny ostatní při měření tréninkových časů s pouhým odrazem.
Pro zjištění těchto rozdílů byl proveden jednoduchý experiment. Bylo nafilmováno 21 plavců, z nichž každý provedl 15 startů na kraul: 5 ze standardního startovního bloku, 5 z okraje bazénu a 5 z odrazu z vody. Pořadí různých druhů startů bylo pro každého plavce vylosováno, aby se vyloučilo rušivé působení únavy nebo cviku.

Čas byl měřen pomocí startovacího systému Colorado Infinity a digitální kamery od výstřelu po okamžik, kdy hlava plavce přetnula linii 10 metrů od startu, s přesností na 1/30s.

Studie se zúčastnilo 10 žen a 11 mužů ve stáří 13 až 23 let, s osobákem na 50 yardů VZ mezi 20 a 31 sekundami (prsa ani motýl měřeny nebyly, výzkumníci předpokládali, že se časy u jiných způsobů lišit nebudou).
Výsledky ukázaly:

a) pokud porovnáváme start z bloku a start z okraje bazénu, průměrný rozdíl byl 0,51s (0,40-0,62s), výsledky nijak nesouvisely s pohlavím, věkem, výškou, váhou nebo osobákem na 50y.
b) pokud porovnáváme start z bloku a start z vody, průměrný rozdíl byl 1,07s (0,92-1,22s), výsledky opět nesouvisely s ničím uvedeným v bodě a).

Výsledky se tedy dají shrnout zhruba takto: Nezáleží na tom, kdo nebo jaký jste, ani na tom, jaký je váš nejrychlejší čas na sprinterské trati. Můžete očekávat, že při startu z okraje bazénu budete asi o půl sekundy pomalejší než z bloku a při stratu z vody bude vaše ztráta kolem jedné sekundy.
Hodnocení:
Přečteno 978x

Komentáře

špatná zpráva Reagovat
To se mi zdá málo Reagovat
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
29.12.19Běžky, ANO! Samota je někdy nejlepší přítel!
20.11.19“KOLCE“ …i bez sněhu můžete trénovat na…
22.10.13Suchá příprava v plavání
26.6.13Zásady sportovního tréninku.
16.1.13Jak Australané trénují - trénink plavání (vytrvalci)
10.2.12Předcházejte poranění ramene.
20.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vám pomohou zvítězit, II. díl.
13.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vás porazí, I. díl
6.1.12Jak se rodí šampioni /plavání/ - ohlednutí
21.11.11Trénink plavávání, náměty k tréninku 2.