Bojíte se chřipky? Reprezentanti radí jak na ni vyzrát

19.11.2006 -
Jistě to znáte také. Forma se skvěle vyvíjí, tréninkové kilometry přibývají jak na běžícím páse, avšak když onemocníte obyčejnou chřipkou, tak nezbývá než se z bazénu přesunout rovnou pod peřinu. Proto jsme oslovili naše reprezentanty a požádali je o zveřejnění jejich zkušeností, jak chřipce předcházet.
V BRZKÉ DOBĚ MŮŽETE OČEKÁVAT DALŠÍ RADY OD JINÝCH REPREZENTANTŮ

Jak se snaží čeští reprezentanti bránit proti chřipce? Jaké mají rady, jak ji předcházet a co si myslí o očkování? 

PETR VABROUŠEK
Jeden z nejlepších českých Ironmanů, reprezentant v dlouhém triatlonu

 „Nemoci se mi už léta vyhýbají. Jednou jsem tuším v Tatrách chytnul nějaký virus (i se synem a manželkou - nevím, kdo první), ale za týden jsem byl v pořádku. Nemocem předcházím dlouhodobě vyrovnaným životním stylem a kvalitní stravou. Nuceně se otužuji ve zlínském bazéně, který má neskutečně studenou vodu a tělo je taky zvykle na časté drastické přechody z českého mrazu do tropických závodních destinací. Nevěřím očkování ani zázračným suplementům, základ je ve zdravé stravě a osobni pohodě.“

PŘEMEK ŠVARC
Reprezentant K23
 

„Chřipka jakožto hlavně podzimní až jarní onemocnění je nepříjemná, takže i já se jí snažím vyhnout. V tomto období jím každý den 1000mg vitamínu C a jednou denně tabletku česneku, který je svými vlastnostmi velmi jedinečný. Dále se snažím asi jako každý, nikde neprochladnout či nosit stále čepici. Nemocen jsem tak 2-4krát do roka, pokud nepočítám svoje věčné problémy s kostmi a kolenem... Pokud už začínám cítit, že jsem nemocen, tak omezuji pobyt s jinými lidmi a večer a ráno kloktám irskou whisky, někomu se to může příčit, ale fakt to pomáhá...věc názoru. Jinak beru panadol extra... Co se týče očkování, tak to neberu, jsem zastáncem toho, co nejmíň tělo vyživovat uměle, protože si myslím, že potom ztrácí přirozenou schopnost se bránit...“


LUKÁŠ VROBEL
Reprezentant v dlouhém triatlonu

„U mě je to malinko specifické, jelikož již od mladí trpím chronickou bronchitidou, která se později vyvinula až v astma. Navíc díky vrcholovému sportu již tři roky zcela vynechávám přes odpor svého imunologa léky podléhající terapeutické výjimce antidopingového výboru. To dohromady znamená že při banálním nachlazení dostanu zánět průdušek a bez zmiňovaných léku se mi léčby táhne vždy cca dva měsíce. Proto jsem na nachlazení obzvláště opatrný a možná mé rady budou někomu platné.

Můj stav se poslední roky navíc zlepšil a nachlazen bývám méně než tak před pěti až šesti lety. To vše dohromady připisuji několika faktorům.

1. Posledních několik let se pravidelně každý rok dostávám v zimě k moři a v létě do Vysokých Tater cca 14dní, což mi silně nabudí imunitu na zbytek roku.

2. Kvalitní oblečení typu windstoper. Je to skvěla prevence prochladnutí zejména v případě větrného počasí.

3. Při horším počasí a náročnějším tréninku ke každému hlavnímu jídlu malý kousek multivitaminu.

4. Nesnažit se přes zimu za každou cenu držet nízkou hmotnost. Když jsem to zkoušel, tak díky nutnosti energetického deficitu, do čtrnácti dnů přišla nemoc. Samozřejmě opatrně, protože nadváha utlumuje metabolismus což následně může taky vést k oslabení obranyschopnosti organismu.

5. Při teplotě pod 9C nejezdím venku na kole, ale přesouvám se na trenažér, kde zvládnout 2-5x1,5hod týdně při dostatečné pestrosti tréninku není psychicky náročné a považuji to za dostatečné pro cyklistický základ před jarním soustředěním.

Běhat se dá potom za každého počasí jen podle teplot musím upravovat intenzitu. ANP a výše chodím jedině při teplotách nad 12C, jinak ihned končím s nachlazením.

6. Sledováni klidové TF a pocitu nachlazení. Při sebemenším náznaku následuje den totálního odpočinku a každé čtyři hodiny 500mg vitamínu C a rozhodně ne s postupným uvolňováním. V těžším případě přidám ještě paralen. Toto se mi osvědčilo nejvíce ze všech bodů - vždy když jsem nevynechal jeden den ztratil jsem následnou nemocí minimálně 10dni.

7. Dostatek spánku. Pokud vím, že jsem z jakéhokoliv důvodu spal méně než 6hod, tak druhý den jdu jen regenerační tréninky. Pokud je to z důvodu bujarých oslav pak si následující den dopřávám úplný oraz, protože druhý den to vždy lítá, ale pak je z toho člověk docela dlouho špatný a nezřídka to končívalo právě nachlazením.

A jak zkrátit dobu rekonvalescence? „Můžu řičí jediné. Bez léku trvá týden s léky sedm dní. Je to známa pravda a jestliže už propukne pak to trvá standardní dobu. Jedině co můžu poradit je jak ji neprodloužit - opravdu ji doléčit a dopřát si ten týden klidu, jinak se vrátí a ztratíte mnohem více.“


Vabroušek Petr


Přemek Švarc (vpravo)


Lukáš Vrobel

Hodnocení:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Blíží se zima a s ní i nejrůznější nachlazení a virózy. Co s tím? Trénovat, nebo ne?
Přečteno 2284x

Komentáře

RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
22.10.13Suchá příprava v plavání
26.6.13Zásady sportovního tréninku.
16.1.13Jak Australané trénují - trénink plavání (vytrvalci)
10.2.12Předcházejte poranění ramene.
20.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vám pomohou zvítězit, II. díl.
13.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vás porazí, I. díl
6.1.12Jak se rodí šampioni /plavání/ - ohlednutí
21.11.11Trénink plavávání, náměty k tréninku 2.
11.11.11Umíte být "streamlining"
2.11.11Náměty k plaveckému tréninku