Chyby vytrvalostních sportovců

27.05.2008 -
Tým lékařů působících na Ironman World Championship, sepsal několik chyb, kterých se závodníci dopouštejí při dlouhém triatlonu.
1. Nedostatek tekutin
Pokud není lidský organismus zásoben dostatečným množstvím tekutin může se potýkat s velmi vážnými zdravotními problémy. Důsledkem muže být například snížená výkonnost, pocity slabosti, závratě …Při velké dehydrataci i možný kolaps!

 Ukazatelem dehydratace organismu je úbytek na váze během závodu. Prvními příznaky jsou pocity žízně, sucho v ústech a neschopnost „tvoření“ slin. V takovém případě většinou stačí doplnění tekutin pitím. Nitrožilní výživa může být dána v případě zvracení nebo při těžké dehydrataci (úbytek váhy větší než 5%).

Vhodným řešením je správná prevence.s dostatečným příjmem tekutin.


Dehydratace může způsobovat následující obtíže:
Závratě až kolaps  - způsobeno nahromaděním krve v dolních končetinách po náhlém zastavení v cíli. Tomu je možno předejít chůzí 10 - 15min po doběhnutí závodu. V případě pocitu na omdlení si lehnout  na zem, zvednout nohy a 10-20min vydržet v této poloze než příznaky pominou. Nezapomenout na dostatečný pitný režim.

Svalové křeče – mohou vzniknout při nebo po fyzické zátěži např. ve studené vodě, v zimě nebo naopak ve velkém horku. Při pocitu začínající svalové křeče je dobré „zvolnit“, zpomalit. Při zastavení je vhodné sval promasírovat (případně ledový obklad), nechat sval chvíli uvolněný. Zvýšený příjem minerálů může pomoci křečím předejít.

Úpal/Úžeh – ojedinělé, přesto pokud se to stane, je třeba lékářská pomoc. Obvykle dojde ke kolapsu, ale i možné ztrátě vědomí. Zvracení a průjem může být prvním varovným signálem. Většina expertů se shoduje v tom, že dehydratace zvyšuje riziko úpalu, stejně tak i okolní prostředí (vlhkost), závodní rychlost (čím rychleji, tím větší riziko) a individuální schopnost závodníka adaptace. Včasné rozpoznání prvotních příznaků je rozhodující. Nejlepší je okamžité ochlazení organismu – např. ponoření se do vody na 5-10min než klesne lidská teplota pod 38´C. Doporučují se ledové obklady za krk a sprchování studenou vodou.

2.  Nadměrné množství tekutin
Hyponatrémie = je porucha složení vnitřního prostředí v organismu, při níž klesne koncentrace iontu sodíku Na+ . Často bývá spojena s dehydratací. Spoustu případů je popsáno u maratonských běžců. Během závodu maratonec vypotí 3 a více litrů potu a s ním také „sůl“. Nedostek soli se projevuje žízní, a tak závodník na občerstvovacích stanicích stále více pije. Může nastat „naředění“ vnitřního prostředí.
Obvyklé příznaky: bolest hlavy, nevolnost, oteklost. Mohou však vygradovat až do třesoucích se záchvatů, komatů a dokonce i smrti! Nezbytné okamžité lékařské ošetření.


3. Nedostatečný příjem potravin
Vyčerpání organismu může být způsobeno i nedostatečným příjmem energie během závodu. Je třeba se ujistit, že tělu dáváme dostatek karbohydrátů a sodíku k doplnění energetických ztrát.
Hypoglykémie (nedostatečný obsah cukru v krvi) může nastat, pokud byla vyčerpána a nedodána potřebná energie – např. v závodě trvajícím nad 2h.
Příznaky: pocity na zvracení, slabost, třes. Tyto symptomy se většinou okamžitě zlepší ihned po požití sladkého nápoje nebo jakéhokoliv jídla.

4. Nadměrný příjem potravin
Problémy se zažíváním (zvracení, průjem…) jsou extrémně častým jevem ať už před, po nebo během závodu. Obvykle jsou způsobeny větším příjmem potravin než je schopen žaludek zpracovat. Během intenzivního cvičení je většina krve nahromaděna ve svalech. Z tohoto důvodu, je schopnost trávící soustavy přijmout a správně zpracovat jídlo velmi omezena. Doporučuje se ubrat na těžké stravě a zaměřit se na doplňování energie tekutinami. Sportovní nápoje mohou být plnohodnotným zdrojem karbohydrátů (cukr) a elektrolytů.

5. „Traumatická“ zranění
V triatlonovém závodě se většina „traumatických“ zranění stane během plavání nebo jízdy na kole. Při plavání obvykle hrozí zranění po kopnutí do obličeje. Úder do oka může způsobit úrazy rohovky, úder do nosu zase zlomeninu nebo krvácení. Lze doporučit pouze jediné, udržet si vhodnou vzdálenost od okolních plavců a nebo plavat jako první J.
Pád z kola může způsobit také velmi vážná zranění a často je hlavní příčinou únava a nedostatečná pozornost cyklisty. Samozřejmostí je helma a pokud možno soustředěnost a zvýšená pozornost.

Ze zahraničních materiálů připravila Veronika Andršová

 

Hodnocení:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
V pití není problém - pitný režim.
Pitný režim pro závod.
Zamyšlení nad pitným režimem
Předzávodní výživa, aneb co přesně jíst před závodem
Přečteno 4150x

Komentáře

RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
22.10.13Suchá příprava v plavání
26.6.13Zásady sportovního tréninku.
16.1.13Jak Australané trénují - trénink plavání (vytrvalci)
10.2.12Předcházejte poranění ramene.
20.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vám pomohou zvítězit, II. díl.
13.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vás porazí, I. díl
6.1.12Jak se rodí šampioni /plavání/ - ohlednutí
21.11.11Trénink plavávání, náměty k tréninku 2.
11.11.11Umíte být "streamlining"
2.11.11Náměty k plaveckému tréninku