Sebevědomí ve sportu

23.11.2007 -
Sebevědomí je obrazem současné úrovně naší sebeúcty. Jsme sebevědomí, když se máme rádi, když jsme spokojení s tím, kým jsme, jací jsme, co dokážeme. Když jsme přesvědčení o tom, že jsme hodni uznání a lásky druhých. Stabilní vysoká úroveň sebevědomí je důležitá jak pro trénink, tak pro závod.

Není ovšem neobvyklé, že se sportovec nachází v situaci, kdy jeho sebevědomí kolísá a může se dokonce změnit v silné pocity sebeobviňování. Proto je třeba znát zdroje vlastního sebevědomí a s jejich pomocí takovéto situaci čelit!

Jaký je sebevědomý sportovec

1. Sebevědomý sportovec si myslí, že může… a snaží se o to! Je stále motivován dosáhnout cíle a být nejlepším, jakým jenom může být. Při sledování svého cíle se kontroluje a cítí se sám se sebou spokojen.

2. Sebevědomý sportovec používá pozitivní vnitřní instrukce a vyhýbá se tomu, aby své schopnosti shazoval. Dopřává si kreativní představy sebe sama radujícího se z vítězství, sebe sama úspěšného. Rád a často sní o tom, čeho by mohl a chtěl dosáhnout.

3. Vždy se zaměřuje na úspěšné zvládnutí tréninku nebo závodu a neztrácí energii strachem z toho, že bude závodit špatně, nebo přílišným hloubáním nad negativními následky případného neúspěchu.

4. Sebevědomý sportovec rád poznává své limity a možnosti zlepšení. Má odvahu přenést se přes to, že bude zklamán.

5. Sebevědomý sportovec se připravuje pouze na úspěšné závody. Každý závod je pro něj úspěchem, protože je příležitostí učit se.

Zdroje sebevědomí
Aby jste se mohli bránit kolísání sebevědomí, je třeba poznat to, co vám ho shazuje i to, co vám ho pomůže zvednout. Zkuste si zaznamenat na papír myšlenky, pocity a chování, které mají tendenci narušovat vaše sebevědomí před tréninkem nebo závodem. Pusťte se i do hlubších sfér – hledejte a snažte se rozpoznat věci, které v těchto situacích naopak vaše sebevědomí posilují.

Zdrojem sebevědomí pro vás mohou být vlastní schopnosti, zkušenosti, úsilí, které jste do přípravy investovali, závazky, stav kondice, vedení dobrým trenérem, podpora blízkých lidí, pocit fyzické atraktivnosti i COKOLIV jiného. Pokud se na závod nebo trénink takto připravíte, bude se vám lépe bojovat – se sebou samým i se soupeři.

Pár námětů pro zlepšení sebevědomí

  • Zbavte se negativních myšlenek a pocitů o sobě.
  • Pracujte na svých snech a motivaci pro trénink – musíte vědět, kvůli čemu dřete – a musíte vědět, že to opravdu chcete.
  • Naučte se znát své silné stránky.
  • Nezapomínejte na své malé úspěchy (třeba zlepšení techniky). Započítejte je k úspěchům, nezapomeňte se za ně pochválit a být na ně hrdí.
  • Pamatujte, že ne všichni ve vašem okolí si jsou plně vědomi obrovského úsilí, které vkládáte do tréninku. Ale vy jste! Za své úsilí a úspěchy si zasloužíte chválu – nezapomeňte se pochválit a odměnit.
  • Vyhněte se nebo se chraňte před negativními výroky či komentáři ostatních. Zvláště pokud cítíte, že něčí poznámky jsou spíše destruktivní než konstruktivní kritikou.

Zkuste se nad těmito náměty zamyslet, je totiž velmi povzbudivé a uspokojivé prožít si občas pocit sebevědomí! Sebevědomí je velmi užitečné – a nemyslíme tím nafoukanost nebo primadonství. V příštím článku vám poradíme jeden užitečný, konkrétní a hlavně zábavný trik, který vám sebevědomí určitě zvedne.

Hodnocení:
Přečteno 12930x

Komentáře

RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
22.10.13Suchá příprava v plavání
26.6.13Zásady sportovního tréninku.
16.1.13Jak Australané trénují - trénink plavání (vytrvalci)
10.2.12Předcházejte poranění ramene.
20.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vám pomohou zvítězit, II. díl.
13.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vás porazí, I. díl
6.1.12Jak se rodí šampioni /plavání/ - ohlednutí
21.11.11Trénink plavávání, náměty k tréninku 2.
11.11.11Umíte být "streamlining"
2.11.11Náměty k plaveckému tréninku