Hyperventilace před startem

8.06.2005 -
Věříte tomu, že pokud se před startem dobře rozdýcháte, vydrží vám kyslík na delší dobu závodu a budete tím pádem plavat rychleji? Rozdýchání – hyperventilace určitou výhodu má, ale je způsobena něčím jiným, než se obecně předpokládá. Hyperventilace opravdu nezvýší výkon tím, že by zlepšila vaše zásobení kyslíkem před závodem. Kyslík si v těle do zásoby tímto způsobem uložit nejde.

Hyperventilace způsobí především snížení obsahu oxidu uhličitého v krvi. Zvýšená hladina oxidu uhličitého je to, co během plavání bez dechu způsobuje nepříjemný pocit, že „už se prostě musím nadechnout.“ Důležité jsou tedy spíše pořádné výdechy.

Nejefektivnější procedurou před startem je třikrát až čtyřikrát se normálně nadechnout a důkladně vydechnout v čase, kdy už jste svlečení a čekáte na pokyn „na bloky.“ To vám postačí ke snížení obsahu oxidu uhličitého v krvi. Není třeba zhluboka dýchat déle, může se vám udělat špatně nebo můžete i omdlít. Hyperventilace je podstatou tzv. holotropního dýchání, které je používáno ke změně stavu vědomí – a to takového charakteru, který nemá se sportovním výkonem nic společného.

Věřte, že jeden pořádný nádech před skokem do vody vám spolehlivě naplní plíce vzduchem tak, jak je to maximálně možné.

Hyperventilace tedy má svůj smysl, protože o chvíli oddálí nepříjemné pocity potřeby se nadechnout. Je užitečná pro sprinty (50, 100 kraul, delfín), pro ostatní závody je zbytečná, ale neuškodí, pokud se ji naučíte jako předstartovní rituál na uklidnění a soustředění pozornosti.

Hodnocení:
Přečteno 1254x

Komentáře

RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
22.10.13Suchá příprava v plavání
26.6.13Zásady sportovního tréninku.
16.1.13Jak Australané trénují - trénink plavání (vytrvalci)
10.2.12Předcházejte poranění ramene.
20.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vám pomohou zvítězit, II. díl.
13.1.12Vnitřní řeč - Myšlenky, které vás porazí, I. díl
6.1.12Jak se rodí šampioni /plavání/ - ohlednutí
21.11.11Trénink plavávání, náměty k tréninku 2.
11.11.11Umíte být "streamlining"
2.11.11Náměty k plaveckému tréninku